De markt bewust maken van de potentie van ‘the middle corridor’, dat is wat Irina Birman en Ralph Boonhof van internationaal logistiek dienstverlener CF&S Nederland beweegt. Deze ‘middle corridor’ is een belangrijke handelsroute die Europa via de Kaukasus en Centraal-Azië met China verbindt, als alternatief voor traditionele routes via Rusland en zeevracht. Ralph is sinds 2018 managing director vanuit het CF&S warehouse in Venlo, Irina werkt nu een jaar als business development manager vanuit Rotterdam. Voor retailers, de industrie en verladers maakt CF&S multi-modale verbindingen tussen onze Rotterdamse haven, de Baltische staten en China. Wat de potentie van deze verbinding precies inhoudt? Daarover meer in dit interview.
Zaken doen op z’n Rotterdams
Het hoofdkantoor van CF&S staat in Estland. Met kantoren in acht landen en ruim 250 medewerkers is de bedrijfscultuur familiair. “De klik om CF&S naar Nederland te halen zat voor mij in de Estse mentaliteit” vertelt Ralph. “Die komt sterk overeen met hoe wij hier in Nederland en Duitsland werken. Het is een open, pragmatische manier van zaken doen waarbij we de doelstelling van de klant centraal houden. Een win-win voor beide partijen. Niet lullen maar poetsen met daarbij een grote waardering voor de medewerkers.” Veel Rotterdamser wordt het niet, zou je kunnen zeggen.
Het verschil maken vanuit specialisme
Irina werkt al ruim 15 jaar in de maritieme logistiek. De van oorsprong Estlandse vertegenwoordigt in persoon wat CF&S te bieden heeft. Diepgaande specialistische kennis en een sterk netwerk om goederen vanuit West-Europa richting het verre oosten te transporteren en vice versa. Belangrijke onderscheidende aspecten hiervan zijn de spoorverbindingen en de inzet van eigen, specialistische equipment. Sprekend voorbeeld zijn de railplatforms. Op speciaal uitgeruste ferries varen die over de Kaspische zee naar Kazachstan om daar direct op het spoor hun weg te vervolgen. “Hierdoor kunnen we tegen concurrerende prijzen in slechts 27 dagen goederen vervoeren van Rotterdam naar Astana, diep in Kazachstan.” legt Irina uit.
Opties creëren voor de klant
Ralph en Irina benadrukken beiden de kansen en mogelijkheden van de verbinding tussen de Baltische staten en de Kaspische regio. Deze ‘middle corridor’ opent een alternatieve route naar nieuwe markten. Irina schreef er zelfs een boek over met culturele en geografische kenmerken die opgenomen zijn in de visie van CF&S.
Ralph benadrukt daarbij dat het logistieke vak veel groter is dan alleen het fysieke transport. “We hebben een heel eigen visie op de logistieke mogelijkheden dankzij die verbindingen via de middle corridor. Hierdoor kunnen we in een vroeg stadium meedenken met klanten en tot verrassende transportopties komen.” ‘Tailor-made logistics’ noemt Ralph dat. Elke case is tenslotte anders en vraagt om eigen afwegingen als het gaat om lead times, kosten en risico’s. “Daarbij laten we de keuze altijd aan de klant. Die houdt zelf de controle over zijn supply chain.”
Versterken door verdiepen
Richting de toekomst zal het specialisme van CF&S zich verder uitdiepen, vermoedt Ralph. “We worden steeds beter in waar we al goed in zijn.” Bedrijfsmiddelen als materieel en vergunningen worden via overnames aan het aanbod toegevoegd. Zo werd in december 2023 het Duitse DAKO Worldwide Transport overgenomen om het segment ‘high and heavy’ nog beter te bedienen. Dat maakt CF&S meteen een speler van formaat in projectlogistiek
Logistiek is voor CF&S overigens geen solo operatie. Logistieke dienstverlening is bij uitstek een proces waarbij het hele netwerk samenwerkt. Door met elkaar de vragen op te pakken ontstaat de meest ideale verbinding.