HERO-corrocoat

Corrocoat brengt alles weer in topconditie

“Dan komt er iets binnen, helemaal verrot en verroest, en er dan toch wat van maken. Glimmend gaat het de deur weer uit.” Zo schetst General Manager Marc Groenewoud de voldoening van het coatingvak. Met vijftien betrokken medewerkers verzorgt Corrocoat in Nederland al veertig jaar de bescherming tegen corrosie van onder andere tanks, scheepsequipment, leidingwerk, pompen, kleppen, staalconstructies en beton. Corrocoat beschermt nieuw materieel en brengt roestige onderdelen weer in topconditie.

Van oorsprong is Corrocoat een Engels bedrijf. Het was Charles Watkinson die in de jaren zeventig in Leeds aan de wieg stond van de inmiddels wereldwijd opererende organisatie, veelal via joint ventures. De eerste stap buiten het Verenigd Koninkrijk was echter Nederland. Waar Charles in de beginjaren nog heen en weer pendelde, werd in ’s-Gravendeel de eerste buitenlandse vestiging geopend. Sinds afgelopen zomer heeft Marc daar de uitdaging op zich genomen om Corrocoat naar de volgende fase te begeleiden.

 

Het hele pakket

Met zijn ervaring in de maritieme wereld brengt Marc veel marktkennis met zich mee. De van origine scheepswerktuigkundige heeft in zijn loopbaan verschillende commerciële en managementfuncties vervuld die van pas komen om Corrocoat zelf in topconditie te brengen. “We zijn een prachtig bedrijf met bevlogen vakmensen die echt goed hun vak verstaan. Verschillende materialen, ondergronden en omstandigheden vragen om verschillende behandelingen en coatingoplossingen. Met alle kennis en gereedschappen die we in huis hebben, kunnen we dat als geen ander. Ons doel voor de komende jaren is om dat ook aan de markt te laten zien.”

In Nederland zijn de belangrijkste activiteiten onderhoud en herstel. “We doen het hele pakket,” vertelt Marc, “van stralen tot coatings aanbrengen, bij de klant op locatie of op ons eigen terrein. En we regelen alles eromheen, zoals steigerbouw, mangatwacht, materieel en projectorganisatie.” Projecten die voorbijkomen zijn bijvoorbeeld het coaten van betonnen waterbakken bij een Nederlandse bierbrouwer, de tanks van een suikerfabriek of het leidingwerk van een raffinaderij, waarbij tientallen meters buizen aan de binnenkant van een nieuwe coatinglaag worden voorzien.

 

Aantrekkelijke bedrijfscultuur

Om Corrocoat als bedrijf in topconditie te houden, neemt Marc als een sportcoach de medewerkers mee in een gedeelde visie en kernwaarden. “Uiteraard gaat het dan om veiligheid en kwaliteit, maar wat mooi is, is dat de mensen zelf met ‘vertrouwen’ kwamen. Zonder vertrouwen doe je geen zaken. En dat komt dus van binnenuit. Deze kernwaarden hangen nu als illustratie door de hele organisatie, zodat we er steeds weer aan herinnerd worden waar het om draait.”

Volgens Marc draagt dit bij aan een open cultuur waarin iedereen vrijuit kan spreken. Dit is essentieel om een topteam samen te stellen. “We kunnen zeker nog mensen gebruiken. Je ziet bijvoorbeeld schilders de overstap naar coating maken. Als je handig bent, hebben we je er graag bij. Intern verzorgen we je opleiding en regelen we alle papieren, zodat je gekwalificeerd aan de slag kunt.”

 

Zichtbaar zijn

Voor Marc is het lidmaatschap bij RPPC een duidelijke strategische keuze, passend bij de ambitie om Corrocoat in topconditie te houden. “We willen zichtbaar zijn. En ook al kent men de naam Corrocoat en heeft men ergens wel de beleving van een goed product, de boodschap kan altijd sterker naar buiten gebracht worden.” Onder andere in de voorschrijvende markt wil Corrocoat aan bekendheid groeien. Door samen met RPPC op te trekken, bijvoorbeeld tijdens Offshore Energy, hoopt Corrocoat de jarenlange knowhow zo goed mogelijk uit de verf te laten komen.

thumbnail