Controlany Marine Inspections is niet voor niets gekozen als handelsnaam voor het inspectiebedrijf. De oprichter heet Jerry Ortolani en door een ‘C’ voor de naam te zetten, een ‘n & r’ toe te voegen en ‘ani’ te verengelsen naar ‘any’ wordt duidelijk gemaakt dat het bedrijf alle soorten inspecties uit kan voeren. De onderneming is namelijk qua controles en inspecties van alle markten thuis.
Ambitie om te groeien
Ortolani richtte het bedrijf als eenmanszaak in 2017 op. “Daarvoor werkte ik zeven jaar voor een nautisch expertisebureau. Daaraan voorafgaand negen jaar voor een controle- en ladinginspectiebureau.” Ortolani startte vijf jaar geleden als zelfstandige met om zich heen drie freelance-collega’s. “Dit is inmiddels uitgebreid tot een breed netwerk aan freelancers dat we in de loop van de jaren hebben samengesteld. Allemaal met dezelfde passie en integriteit voor het werk. Elk van hen heeft kwalificaties en een specialisaties in hun vakgebied.” Daarnaast heeft Ortolani, naast zichzelf inmiddels twee medewerkers in dienst. “We hebben absoluut de ambitie om te groeien.”
“We zijn bezig naam te maken”
Door de brede range aan kennis binnen het netwerk is de onderneming breed inzetbaar met een hoge servicegraad. Ortolani: “Hierdoor zijn we breed inzetbaar als bedrijf.” Zijn onderneming kan aan alle inspectiebedrijven diensten leveren, volgens de huidige relevante procedures en regelgeving – maar voeren die ook zelfstandig uit. Alles wordt indien nodig of gevraagd van A tot Z verzorgd, hoe groot het project ook. “We zijn bezig naam te maken.”
Breed aanbod aan inspecties
Als meest duidelijke antwoord op de vraag naar de activiteiten van Controlany luidt het antwoord: “we voeren controles uit aan boord van zeeschepen en binnenvaartschepen. Of dat nu natte of droge bulk is, brandstoffen, petro-(chemie), gassen, concentraten, scraps, renewables stukgoed of agri.” Maar ook bij stuwadoors, opslag- en overslagbedrijven wordt gecontroleerd, naast de surveys aan boord van schepen. STS & breakbulk, projectladingen en zware stukken behoren ook tot het servicepakket.
“Als een reder een schip in charter verhuurt, of terugneemt dan moet er een vaststelling gedaan worden van de staat van het vaartuig (condition survey), weten welke brandstoffen en volume brandstoffen aan boord zijn (bunker survey). En een beoordeling van de staat van het schip, zodat er niet bij terug/op levering aansprakelijk wordt gesteld voor de schade die er al wel of niet was en er een correcte verrekening van de bunkers aan boord plaats vindt (ROB).
Professionaliseringsslag
Ortolani is lid geworden van RPPC omdat hij de ambitie heeft te groeien. “Ik wil in elk geval de juiste persoon voor de juiste klus aanbieden. Dus niet te hoog of te laag gekwalificeerd voor de betreffende opdracht.” Ook wil hij groeien naar een meer zelfstandige rol als onderneming en in de toekomst direct diensten aan kunnen bieden aan rederijen, terminals en zeevaartbedrijven. “Daarvoor is een verdere professionaliseringsslag nodig. Zo ging de nieuwe website onlangs online en in dat beeld past ook het lidmaatschap van een netwerkorganisatie als RPPC. “Ze bieden een mooi concept aan hun leden.”
Als laatste vraag, zoals altijd, willen we weten of Ortolani nog tip heeft voor medeleden van RPPC: “Een positief antwoord is altijd een goed antwoord.” Of, zoals het motto van de onderneming luidt: “Yes we can!”