HERO-van der wees

Koninklijke Van der Wees

De tekst ‘Koninklijke Van der Wees Transporten’ torent op de enorme portaalkraan hoog boven alles uit, en wie de terminal in Dordrecht nadert wordt er ook op gewezen dat het bedrijf al sinds 1907 bestaat.

 

Dat een onderneming honderd jaar moet bestaan om zich koninklijk te mogen noemen is vrij algemeen bekend, dat een dergelijke organisatie van ‘onbesproken’ gedrag moet zijn is logisch, “maar als derde element moeten de activiteiten uniek zijn in de sector waarin het bedrijf opereert,” legde Mark van den Berg, Sales Manager bij Koninklijke Van der Wees uit aan de leden van de Breakbulk Community die het bedrijf bezochten.

 

De presentatie van Van den Berg, en de rondleiding toonden die diversiteit die het familiebedrijf (derde generatie) uniek maakt. De 90.000 m2 grote terminal beschikt over een kade van 550 meter, bij een waterdiepte van 5,5 meter, wat voldoende is voor binnenvaartschepen en coasters tot 2.500 ton. Ook heeft de terminal een spooraansluiting en is goed bereikbaar via de weg.


Drie divisies

Van der Wees bundelt de activiteiten van de onderneming in drie divisies, die overigens nauw samenwerken. “Het gaat daarbij om de pijlers watertransport, wegtransport en logistiek.” De tak watertransport is de grootste binnen Koninklijke Van der Wees. Het beschikt over een vloot van zeven sleep- / duwboten en ongeveer twintig binnenvaartpontons, waarvan elf gecertificeerd zijn voor zeevaart. Van den Berg: “We richten ons vooral op het transport van goederen die te groot, te zwaar of te volumineus zijn voor regulier transport over de weg.” Als voorbeeld gaf de sales manager transformatoren, raffinaderijtorens en brugdelen. Bijzonder is, dat het bedrijf sinds kort over een Shallow Draft-schip beschikt met een diepgang van slechts 1,12 meter.

Naast watertransport speelt transport over de weg van oudsher een belangrijke rol bij Van der Wees. “Vooral voor de last mile van het transport is wegtransport onmisbaar,” weet Van den Berg. Het bedrijf beschikt over eigen zware voertuigen en werkt daarnaast samen met charters om ervoor te zorgen dat de ladingen just-in-time bij de klant arriveren.


Damwandprojecten

Een interessant project dat recent is uitgevoerd, betreft het vervoer van 11.000 ton damwanden voor de Oosterweelverbinding in Antwerpen. “Dit soort infrastructurele projecten vereisen precisie, ervaring en het juiste materieel, zoals pontons en gespecialiseerde duwboten waarover wij beschikken.”

 

Het logistieke deel van Van der Wees biedt opslag en overslag van verschillende materialen en goederen. En dat niet alleen, er wordt indien de klant dat wenst ook toegevoegde waarde geleverd, bijvoorbeeld door het inkorten van stalen buizen of het herstellen van damwanden en het zagen en lassen van materialen op maat.” Een van de nieuwste activiteiten is het strippen en stuffen van containers, wat een nieuwe stroom van activiteiten heeft gegenereerd binnen het logistieke deel van het bedrijf.


Warmtelinq en Porthos-project

Ook op het gebied van duurzaamheid speelt Van der Wees een belangrijke rol. Van den Berg: “De energietransitie is een belangrijke markt waarin we actief zijn.” Zo lagen er tijdens het bezoek van de Breakbulk Community tientallen buizen voor het Warmtelinq- en Porthos-project op het terrein.

Thumbnail van der Wees