Nog los van het feit dat je in de scheepvaart nooit ‘touw’ mag zeggen als je een ‘lijn’ bedoelt, is het duidelijk dat veel havenbedrijven dagelijks afhankelijk zijn van solide staalkabels, kettingen en ander hijs-, sleep- en hefmateriaal. De Ruiter Staalkabel in Dordrecht levert deze producten al decennia en werd onlangs lid van RPPC. Een gesprek met de CEO Dimitri Bracco Gartner.
Ik maakte een afspraak met De Ruiter Staalkabel, maar op het visitekaartje staat Usha Martin.
Dat klopt. De Ruiter Staalkabel is het bedrijf dat in Dordrecht gevestigd is. We zijn echter onderdeel van Usha Martin. Dat is één van de grootste staalkabelfabrikanten van de wereld. Ze willen graag de volledige controle over de supply chain, dus van grondstof tot het product dat de klant gebruikt. Zij maken de basisstaalkabels, maar daarmee moet nog van alles gebeuren.
Licht dat eens toe?
De kabel moet op maat worden gemaakt en van de juiste eindverbindingen worden voorzien. Daarnaast wordt een kabel altijd in een bepaalde specifieke omgeving gebruikt, en het installeren van het product in die oplossing verzorgen we ook. Tot slot moet je kabels in de loop van hun gebruiksduur inspecteren, onderhouden, testen en keuren.
En dat kunnen jullie.
Wij niet alleen – Usha Martin zoekt steeds bedrijven die deze activiteiten kunnen verrichten. Zo kunnen ze, zoals ik aangaf, de hele keten onder hun hoede nemen. En ja, De Ruiter Staalkabel is een dergelijke onderneming. Wij gebruiken onder meer die staalkabels als basis voor de eindproducten die de klant nodig heeft (ter info: binnen Usha Martin hebben we in Aberdeen en Singapore soortgelijke bedrijven zoals De Ruiter Staalkabel).
Terug naar het begin. Er was waarschijnlijk ooit een meneer De Ruiter.
Er hebben inderdaad twee generaties van de familie aan het roer gestaan. 65 jaar geleden begon het bedrijf als een ouderwetse shiphandler, een scheepsleverancier. Dat was in Sliedrecht en ja, Boskalis was ooit één van de eerste klanten.
Deze handel is eigenlijk altijd de kernactiviteit van de onderneming geweest. Aanvankelijk met een heel breed assortiment, maar in de loop van de jaren heeft het bedrijf zich gespecialiseerd. De kern is nu een specialist te zijn op het gebied van hijs- en heftechnologie. Daarbij spelen kabels een belangrijke rol. Daarnaast staan we bekend als installateur en adviseur als het gaat om deze technologie. Voor alles dat komt kijken bij het hijsen, heffen, verankeren of slepen van een last hebben wij een oplossing.
Maar dan levert De Ruiter Staalkabel alleen kabels van staal.
Goede vraag - onze naam zit ons soms in de weg. Ondanks de naam leveren we ook materiaal op basis van touw of nylon en uiteraard heavy lift Dyneema slings. Naast kettingen, takels en sluitingen.
Zijn de De Ruiters nog betrokken bij de onderneming?
Nee. Twaalf jaar geleden is het bedrijf aan Usha Martin verkocht en dat was het einde van het formele familiebedrijf. Ik zeg bewust ‘formeel’, omdat hier met medewerkers die er soms al lang werken, nog steeds wel een familiesfeer is gebleven.
Leidde de overname ook tot de verhuizing van Sliedrecht naar Dordrecht?
Ja, hoewel niet direct. De verhuizing was in 2014. We wilden op een nieuwe locatie een herstart maken en ons toespitsen op een paar heel specifieke markten. Denk daarbij naast het maritieme segment ook aan offshore oil & gas en beslist ook offshore wind. Dit, naast onder meer de verschillende containerterminals.
Hoe groot is de onderneming in Dordrecht?
We werken hier met 40 fulltimers. Naast natuurlijk mensen op de administratie en de verkoop is er een forse werkplaats die complete hijs- en hefoplossingen maakt. Daarnaast zijn er specialisten die zorgen voor de nodige inspecties en testen – en indien nodig voor onderhoud of reparatie, zowel hier op de site als op locatie. Dat laatste kan in petrochemie, industrie, maar uiteraard ook op schepen of platforms overal ter wereld zijn. Die wereldwijde scope geldt ook voor de andere mensen in de buitendienst die zich richten op het installeren en vervangen van staalkabels.
Vertel eens iets meer over die inspecties.
In Nederland moet een hijs- en hefconstructie elk jaar visueel geïnspecteerd worden en elke vier jaar beproefd op een trekbank. Er zijn uitzonderingen: een staalkabel kun je zo niet beproeven, die zou breken. Staalkabels worden vaak visueel geïnspecteerd, maar kunnen daarbij ook met magnetische pulsen (NDT) worden gecheckt. Die apparatuur hebben we. Internationaal gelden soms andere eisen, zoals een halfjaarlijkse visuele controle. Ook die bieden we aan. Uiteraard zijn al onze inspecteurs gecertificeerd volgens de laatste normen.
We leven sinds maart vorig jaar in bijzondere tijden, wat merken jullie van corona?
Covid viel voor ons samen met een wel heel lage olieprijs, dus we zagen dat sommige klanten in onze markten projecten uitstelden. Maar inmiddels zijn we eigenlijk weer op het oude niveau. Daarnaast zijn we in verschillende markten actief, die konden compenseren wat elders terugliep. Nerveus waren we aanvankelijk ook als het gaat om de Brexit. We hebben een high-tech staalkabelfabriek in het Verenigd Koninkrijk, maar afgezien van meer papierwerk en soms wat vertraagde leveringen viel en valt het erg mee.
Waarom ben je een lidmaatschap bij RPPC aangegaan?
De vraag zou ook kunnen zijn: waarom nu pas. We zitten weliswaar niet in Rotterdam zelf maar wel in, wat ik noem, Groot-Rotterdam en we leveren al sinds jaar en dag aan ondernemingen in de haven. Dan wil ik vooral de grote containerterminals vermelden. Bij sommigen komen we zogezegd al 25 jaar over de vloer. En toen RPPC zich steeds succesvoller ging profileren op het gebied van offshore wind, een belangrijke markt voor ons, wilden we niet meer ontbreken.
Onze laatste vraag is altijd: welk advies heb je voor de andere RPPC-leden?
Veel bedrijven zoeken naar duurzame oplossingen. Het hijs- en hefmateriaal is daar bij uitstek geschikt voor. En die kennis delen we graag met collega-leden.