In het voorwoord van deze nieuwsbrief (link) geeft Aranka van Strien, Business Manager Dry Bulk bij Havenbedrijf Rotterdam, aan dat boeien en palen, een belangrijke USP vormen voor de Rotterdamse Haven.
“In het buitenland kennen ze die efficiënte vorm van overslag eigenlijk niet,” geeft Heiko Evink, Managing Director bij Eurokor Barging aan. “In Nederland zijn we erbij betrokken in Rotterdam, Amsterdam, Vlissingen en Terneuzen. We hebben wel eens wat in België gedaan, maar dat is een uitzondering. Dus ja, boeien en palen is wel een typisch Nederlandse aangelegenheid.”
Matthijs Mannak, Directeur bij Interrijn, legt uit hoe Interrijn en Eurokor Barging betrokken zijn bij boeien en palen. “Interrijn heeft een 100% dochteronderneming, Arabulk, die 45 duwbakken in beheer heeft. Die duwbakken gebruiken we voor zeker 90% van de tijd voor drijvende opslag.”
Floating storage
Deze floating storage is vooral in Rotterdam en Amsterdam heel gebruikelijk voor droge bulk-lading. “Zeeschepen lossen heel vaak bij de boeien, dus de lading kan niet rechtstreeks in een silo of warehouse gebracht worden.” Wie dan een vorm van opslag wil, kiest dan voor een duwbak. “Of je moet het met een schip eerst naar een silo of warehouse brengen, of meteen verder transporteren naar het achterland. Maar in dat laatste geval kiezen wij voor een motorschip in plaats van een duwbak,” legt Mannak uit.
Bulk is een eigen wereld
Mannak schetst met de activiteiten bij boeien en palen een unieke samenwerking tussen partijen in de Rotterdamse haven binnen de sector droge bulk. Evink: “Bulk is een aparte wereld. Een sector met een breed palet aan ladingstormen. Het is daarom goed dat we ons verenigen in een eigen community.” De Dry Bulk community Rotterdam kan partijen samenbrengen, is de overtuiging van Mannak. “Als je elkaar kunt versterken, ervaringen en kennis kunt delen door regelmatige bijeenkomsten en gezamenlijke evenementen, wordt iedereen beter. Al onze activiteiten zijn nu eenmaal met elkaar verknoopt, maar je komt er niet altijd aan toe rustig met elkaar over de markt te praten. Het is daarom een goed idee een community te starten.”
Succes van droge bulk uitdragen
Mannak en Evink geven daarbij voorzichtig aan dat partijen in het droge bulk-segment soms het gevoel krijgen in berichtgeving door de media minder aandacht te krijgen dan de containersector. “Laten we niet vergeten dat Rotterdam niet alleen de grootste containerhaven van Europa is, maar ook de grootse droge bulk-haven van het continent.” De community moet die sterke positie overdragen naar de buitenwereld.
Dat er in de sector op korte termijn veel zal veranderen maakt de noodzaak kennis en ervaring met elkaar te delen binnen de community alleen maar groter. Dit bleek ook uit de presentatie die Maud Eijgendaal, Program Lead Renewable Fuels & Chemicals bij Havenbedrijf Rotterdam gaf tijdens de Kick-Off bijeenkomst van de Dry Bulk Community Rotterdam [link naar artikel Maud]. Daarin gaf ze aan dat de energietransitie forse gevolgen voor de droge bulk heeft. Er zijn uitdagingen, zoals bij de kolenoverslag die minder belangrijk zal worden, maar ook mogelijkheden voor nieuwe business. Bijvoorbeeld doordat andere droge bulkladingstromen in de haven verwerkt worden tot biobrandstoffen om dan als natte bulk de haven weer te verlaten. “Dat is zeker een interessant gegeven,” zegt Mannak, “want het biedt nieuwe kansen voor onze sector. En Rotterdam heeft er gelukkig al ervaring mee, want van ladingstromen als zonnebloempitten en soja wordt immers ook al heel lang olie gemaakt.”