Verduurzaming is een belangrijk thema in de toekomststrategie van veel bedrijven – zeker ook in de nautische sector en in havengebieden. Bij de overstap naar vormen van elektrische voortstuwing speelt batterijtechniek een grote rol, weten ze bij EST-Floattech, een nieuw RPPC-lid.
“Batterijtechniek is heel flexibel toe te passen en toekomstbestendig”, begint Jelle Meindertsma, Sales Manager bij EST-Floattech. De onderneming waarvoor hij werkt is al sinds 2009 gespecialiseerd in energie-opslag op basis van batterijsystemen. “We spreken bewust over systemen. Het gaat om veel meer dan alleen batterijen - er zit behoorlijk wat regeltechniek aan vast.” De batterijsystemen van EST-Floattech worden geleverd aan systeem-integrators en scheepswerven, die ze veelal gezamenlijk inbouwen.
100% Elektrisch varen
“Met flexibel bedoel ik dat batterijtechniek schaalbaar is naar de toepassing. Schepen met een relatief laag geïnstalleerd vermogen of veerboten die altijd dezelfde route varen lenen zich al snel voor 100% batterij-elektrische voorstuwing”, zegt de Sales Manager. Voorbeeld hiervan zijn de Waterbussen in Rotterdam en Drechtsteden, die ook zullen overstappen naar full electric varen met tussentijds snelladen.
Het batterijsysteem is onderdeel van een schip, maar wel een heel kapitaalintensief onderdeel. De kosten zijn te vergelijken met die van de hoofdmotor. Meindertsma: “Maar die hoofdmotor en bijhorend onderhoud heb je dan bij een full electric schip niet meer nodig.”
Batterij systeem als buffer
“Bij hoge vermogens, grote afstanden of sterk wisselende belastingen ontstaat een andere situatie en kies je voor een hybride vorm. Meestal in de vorm van een diesel-elektrische voortstuwing met meerdere kleinere generatoren, en een batterijsysteem. Afhankelijk van de gemiddelde energiebehoefte worden extra generatoren bijgezet of juist niet. De batterij vangt als een buffer de pieken en dalen op. De generatoren die bijstaan draaien mooi in hun werkgebied en zo worden emissies en brandstofverbruik flink teruggedrongen.”
Een vrachtschip kan bijvoorbeeld in een haven ook kiezen om tijdelijk over te schakelen naar batterij-elektrisch. “Steeds meer havens bieden korting op havengeld als schepen aan een bepaalde maatstaf voor uitstoot voldoen”, weet Meindertsma. “Voor de binnenvaart zien we een ontwikkeling in containerized-oplossingen: op eindpunten, bijvoorbeeld tijdens het laden en lossen, kan de lege batterijcontainer gewisseld worden met een opgeladen systeem en het schip kan verder varen.”
Waterstof
Voor het grote publiek is er een rechtstreekse schakel tussen groene energie, van windmolens of zonneparken, de opslag daarvan in de vorm van waterstof en een brandstofcel die de waterstof weer omzet in stroom. “Waterstof en brandstofcellen gaan op de lange termijn ook in de scheepvaart een plek krijgen, daar zijn de meesten het wel over eens” volgens Meindertsma. “En daarbij is een belangrijke rol voor batterijtechniek weggelegd om energie te bufferen en weer snel te kunnen afgeven wanneer nodig. De technieken vullen elkaar aan”.
Safe by design
Bij nieuwe technieken kijken gevestigde ondernemingen vaak de kat uit de boom. Zo zouden er vragen kunnen worden gesteld over de veiligheid van batterijen. “Veiligheid staat voorop.” stelt Meindertsma. “De kans op een incident is ontzettend klein, maar op een schip kun je geen kant uit”. Om die reden zijn er allerlei veiligheden ingebouwd. Zo heeft elke batterijmodule binnen het systeem een compartiment met een eigen uitlaatsysteem. Een onwaarschijnlijke oververhitting blijft zo altijd geïsoleerd. “Dit is een gecertificeerd systeem. Los van de proeven voor classificatie heeft het in al die jaren gelukkig nooit in werking hoeven treden.”
Zichtbaarheid via RPPC
EST-Floattech is sinds kort lid van RPPC. “Hoewel we ook landgebonden systemen maken, voor onder meer graafmachines, leveren we toch vooral voor toepassing in scheepvaart. We zijn dus sterk verbonden met de maritieme sector en die concentreert zich qua activiteiten en kennis in Rotterdam. Zo kwam ook RPPC op ons pad.”
EST-Floattech, dat in Hoofddorp gevestigd is en ongeveer 40 man in dienst heeft, hoopt op meer zichtbaarheid via RPPC. “We leveren producten die zich bewezen hebben en we hebben een positie in de markt van scheepswerven en integratiepartijen” vat de Sales Manager samen. “Maar graag staan we ook in contact met eindgebruikers zoals scheepeigenaren en bedrijven in het havengebied waarvan komende jaren veel gevraagd zal worden om verduurzaming door te voeren.” De communities van RPPC, zoals de Offshore Wind Community, zijn daarom voor EST-Floattech belangrijk.
Voor de medeleden van RPPC heeft Meindertsma alvast een tip: “Een schonere haven bereiken we samen – kijk ook eens naar de batterij!”