Alles voor containers, freight, shortway, rental en warehouse
“Als je alles een beetje doet, ben je nergens écht goed in,” vindt commercieel directeur Albert-Jan Pieters. Vandaar dat hij een paar jaar geleden samen met algemeen directeur Rose van der Horst en Jasmijn Fleuren-Groenendijk uit een op diverse services georiënteerd bedrijf stapte en zich sinds die dag alleen toelegt op oplossingen voor de haven. “Ook nu zijn we niet goed in ‘nee’ zeggen, we vinden alles interessant en denken graag mee. Maar we hebben een duidelijke focus: de haven.” Hij kijkt uit het raam van zijn kantoor in de Waalhaven: “En dan eigenlijk vooral de zaken die je vanuit hier kunt zien.”
Daily Harbour Services, kortweg DHS, bestaat uit vijf divisies. Daily Container Repair, een snelgroeiende service naar short-sea rederijen. Daily Freight Solutions zorgt voor transport en distributie van en naar vooral de havens van Rotterdam en Antwerpen. De derde tak is de Daily Shortway Services, dat garant staat voor snel transport binnen het Waalhavengebied. Dit deed DHS eerst als extra service voor één klant, maar bleek een gat in de markt. De Daily Warehouse Services regelt opslag en cross docking. Daily Rental Services richt zich ook op containers, op de verhuur ervan dus.
De eerste divisie is de grootste. Bij Container Repair worden niet alleen containers binnen heel korte tijd gereinigd en gerepareerd. Pieters: “We bouwen containers ook om als een klant dat wil. Of we modificeren een container naar specifieke wensen van een klant. Zo hebben we net samen met onze buurman Roodhart Group een speciaal ontworpen unit gebouwd voor het installeren van een Water Ballast Treatment System, iets waar veel technische kennis bij komt kijken. Het is voor ons de grootste uitdaging om goede mensen te vinden. Containerreparateur, daar is geen opleiding voor. Wij zijn een erkend leerbedrijf en leiden de mensen zelf op. Die jongens werken hier in de haven, maar ook in Antwerpen, Duisburg en Hamburg. Soms vliegen we zelfs iemand naar bijvoorbeeld Afghanistan of Turkije voor inspectie en onderhoud. Vroeger waren containers visitekaartjes van een bedrijf, ze zagen er spic en span uit. Dat is veranderd, maar wij willen nog steeds topcontainers afleveren. Het is mooi maar soms ook vies werk, absoluut. Toch zijn de meeste mensen al heel lang bij ons, dat ligt vast niet alleen aan het ver boven marktconforme salaris.”
Pieters begon zijn werkende leven in de haven als waterklerk, toen hij na een studie economie vrij weinig zin had daar iets concreet mee te doen. “Toen had ik geen idee wat een waterklerk precies deed, maar het bleek een mooie baan. Daar heb ik een belangrijke les geleerd: dat je goede mensen op de juiste plek moet neerzetten. Dan doen ze hun werk met plezier.” DHS bestaat pas anderhalf jaar, maar beschikt over een enorm netwerk. “Hiervoor zat ik bij bedrijven als APM en DFDS, mensen kennen mij waarschijnlijk daarvan.”
Op de agenda? “Groei, groei, groei. We hebben echt zin om meer werk aan te pakken. En we groeien bijna té hard. De nieuwe loods die we huurden, is nu al te klein. En ons kantoor eigenlijk ook. Er valt nog zoveel te doen in de haven, we zien overal kansen. ”