header-01

A2B Online ziet
groei in Moerdijk

De opvallende oranje containers van A2B-online zijn sinds 2013 niet meer weg te denken uit de haven van Moerdijk. De shortsea-tak van het bedrijf heeft in zes jaar tijd grote stappen gezet. Waar het in 2013 begon met 11.000 verschepingen per jaar, zal dat aantal komend jaar al richting de 200.000 gaan. ‘Moerdijk is een mooi voorbeeld van krachtenbundeling.’

Het zijn de woorden van commercieel directeur André Mast. Samen met group sales director Bart van ‘t Hof laat hij aan RPPC-directeur Albert Straatman zien waar A2B-Online zich dagelijks mee bezig houdt.

A2B-Online is een relatief jong bedrijf. Kun je iets meer vertellen over de werkzaamheden?
Mast: ‘A2B-Online bestaat eigenlijk uit twee onderdelen. Het begon met de trailertak in 2006. Deze divisie van het bedrijf zit in Hazerswoude. Sinds 2013 hebben we daar een containerdivisie aan toegevoegd. Voor deze divisie binnen het bedrijf hebben we gekozen voor Moerdijk als vestigingsplaats. Van hieruit varen we met acht containerschepen, waarvan zes in eigendom van A2B-Online. Een derde van de containers die we via shortsea vervoeren zijn van onszelf, de overige tweederde is van andere bedrijven die als het ware klant zijn bij ons aan boord. We zijn vooral gericht op Verenigd Koninkrijk.’

Van ‘t Hof: ‘We hebben door onze verschillende divisies en samenwerking met andere rederijen te maken met verschillende soorten leveringen. We hebben kade tot kade leveringen, waarbij we derden aan boord hebben die ons als rederij beschouwen. Daarnaast hebben we deur tot deur levering, binnen zowel de trailer- als containerdivisie.’

Waarin onderscheiden jullie je in dit krachtveld?
Mast: ‘We zijn heel down to earth en houden de kosten zo laag mogelijk. We doen alles vanuit een no nonsense mentaliteit. We maken het proces eenvoudig zodat er weinig gecommuniceerd hoeft te worden, maar we zijn er wel voor de klant. We luisteren ook echt en kunnen zaken ‘custom made’ oplossen bij voldoende kritische massa. Denk hierbij aan de Botlek – Tees service.’

 

Het gaat jullie voor de wind…
Van ‘t Hof: ‘Er moest flink geïnvesteerd worden om dit bedrijf te realiseren, maar na vier maanden konden we al zwarte cijfers schrijven. Dat is ongekend. Je hebt een visie, maar je kunt nooit vooraf bewijzen dat je plan gaat werken.’

Waarom zitten jullie in Moerdijk?
Van ‘t Hof: ‘Onze geografie is eigenlijk ook een van de punten waarmee we ons onderscheiden. De ligging van Moerdijk is perfect. Als je hier je container aflevert hoef je niet eerst de A15 naar de Maasvlakte af te leggen. Een kostenbesparing voor de klant, door tijdwinst en kilometerbesparing.’

Mast: ‘Moerdijk staat synoniem aan multimodaal. Zo zitten we als shortsea-operator toch iets dichter bij het achterland met onder meer een dagelijkse spoorverbinding naar Italië, Polen, en Duitsland, maar ook de binnenvaart sluit aan met de West-Brabant Corridor. Het is niet alleen de ligging die Moerdijk zo sterk maakt. Het is ook de krachtenbundeling van de bedrijven hier. We zijn partners, geen concurrenten. Iedereen heeft hier zo z’n specialiteit en iedereen is enorm ondernemingsgezind. Het Havenbedrijf denkt goed mee en de samenwerking met de CCT Terminal is uitstekend. Er is de laatste tijd flink geïnvesteerd in vernieuwingen voor deze terminal. Daarbij zullen wij een rol spelen in het terugladen naar Engeland.’

A2B-Online is altijd volledig gericht geweest op Engeland. Met de naderende Brexit lijkt me dat een groot risico. Hoe gaan jullie hier mee om?
Mast: ‘Natuurlijk voelen wij de gevolgen van de naderende Brexit nu al. De volumes in de markt zijn wel iets minder geworden, maar dat is geen verrassing. Het is wel een stuk rustiger dan iedereen dacht. Het eerste kwartaal was met het eerste ultimatum in het vooruitzicht zelfs heel goed. Iedereen verwacht diezelfde drukte weer in september/ oktober waarna het de verwachting is dat het weer wat rustiger zal worden. We doen er samen met onze klanten alles aan om ons zo goed mogelijk voor te bereiden op Brexit. Het zal echt wel lastig worden, maar het Verenigd Koninkrijk produceert zelf bijna niets, dus producten zullen toch geleverd moeten worden.’

Van ‘t Hof: ‘De totale economie zal geraakt worden door de Brexit. Grote autobedrijven vertrekken al uit Groot-Brittannië en producten zullen duurder worden door grensformaliteiten. Toch zijn wij ervan overtuigd dat we ondanks deze moeilijke markt nog gaan groeien, er liggen veel kansen. Bedrijven willen steeds vaker intermodaal vervoeren. Er liggen kansen voor intermodale verbindingen vanuit Spanje en Italië bijvoorbeeld. Er is binnen transport nog een hele efficiëntieslag mogelijk.’

Er is dus nog groei mogelijk. Is dat uit te leggen in getallen? Over hoeveel groei hebben we het dan?
Van ‘t Hof: ‘In 2020 zullen we boven de 200.000 verschepingen uitkomen. De terminal krijgt meer capaciteit. Voor ons is er ruimte om nog aanzienlijk te groeien. Om goed voorbereid te zijn op groei hebben we vorig jaar veel geïnvesteerd in IT. We zullen veel meer online gaan communiceren, we zijn klaar voor de toekomst.’

Wat betekent het lidmaatschap van RPPC voor jullie?
Mast: ‘We hebben enorm veel aan het lidmaatschap van RPPC. Op de reizen die we met deze netwerkclub maken, leer je veel andere bedrijven kennen en je hoort wat er speelt in de markt. RPPC verbindt mensen echt en dat is waarom we graag lid zijn. Daarnaast regelt RPPC alles voor je tijdens de diverse evenementen. Onze gezamenlijke deelname aan de beurs Transport Logistics in München is een mooi voorbeeld. Doordat RPPC voor alles zorgde, konden wij ons volledig concentreren op het contact met de klant. Overigens was RPPC ook de aanleiding tot het ‘huwelijk’ tussen Bart en mij. We leerden elkaar kennen op een van de netwerkbijeenkomsten en nu werken we weer samen.’

thumb-01 (1)