EXPLODED_ERASE_DETONATOR_999
 
DCMR Milieudienst Rijnmond en Port of Rotterdam
Zorgvuldig laden en lossen ook bij Boeien en Palen van belang

Wie langs de grote op- en overslagterminals voor kolen en erts rijdt krijgt de indruk door een sneeuwlandschap te rijden: een witte laag pulp bedekt de producten en voorkomt het verwaaien van stof. Door fors te investeren in maatregelen wisten de terminals de hoeveelheid (fijn)stof die met de wind verspreid wordt sterk te reduceren. Deze maatregelen worden echter niet altijd toegepast bij overslag van kolen op de boeien en palen.

 

Lees verder

 

 

 
Drybulk community Rotterdam
Bureau Veritas keurt lading naar ISO-normen

Het lijkt voor buitenstaanders heel simpel: lading komt aan in de haven, wordt gelost, op- of overgeslagen en verdwijnt na verloop van tijd naar het achterland. Dat bij dat hele proces verschillende partijen actief zijn is bekend, maar niet iedereen weet welke organisaties betrokken zijn bij het lossen en verwerken van, in dit geval, droge bulk. Daarom stellen we in deze Dry Bulk-nieuwsbrief twee organisaties voor die ladingstromen nauwgezet volgen: DCMR en, in deze tekst, Bureau Veritas.

Lees verder over de ISO-normen, snelle analyses en nieuwe energie dragers

 

Lees verder

 

 

 
12 - 13 oktober - Warschau, Polen
RPPC-leden deden goede zaken tijdens de Europese Warenbeurs

RPPC-leden deden goede zaken tijdens de Europese Warenbeurs

 

Lees verder

 

 

 
Column: Bart Kuipers
Klaar voor ongeëvenaarde groei?

De Maasvlakte als containerhub komt in een nieuwe, spectaculaire fase terecht. APMT en RWG hebben uitbreidingsinvesteringen aangekondigd van respectievelijk 2,0 en 1,8 miljoen TEU. Hutchison Ports ECT en TiL, MSC’s terminaldivisie, kondigden grootschalige investeringsplannen aan. Een insider schatte een capaciteitstoename met 3,0 miljoen TEU. Hutchison Ports ECT Euromax heeft er met Evergreen een nieuwe aandeelhouder bij. Dit aandeelhouderschap kan betekenen dat Evergreen een eigen, dedicated terminal wil ontwikkelen en Euromax haar reservecapaciteit gaat benutten voor een uitbreiding van mogelijk 2,0 miljoen TEU. Bij elkaar opgeteld gaat het om 8,8 miljoen TEU. Momenteel is sprake van 17,8 miljoen TEU deepsea-capaciteit. Mochten deze plannen doorgaan, resulteert dit in 26,6 miljoen TEU. Ik heb deze berekening tijdens lezingen deze zomer aan havenkenners voorgehouden, zonder weerwoord. Zal dus redelijk kloppen en betekent ongeëvenaarde groei – mits de wereldhandel meegroeit.

Eind 2001 produceerde het CPB de scenariostudie ‘Welvaartseffecten van Maasvlakte 2’. In verschillende scenario’s werd de vraag naar containercapaciteit in 2035 toen tussen 13 en 28 miljoen TEU bepaald. Deze 28 miljoen werd lang als irreëel beoordeeld maar ligt nu binnen handbereik. Het CPB schatte ook de ruimtebehoefte. Het 28 miljoen-scenario betekent een ruimtevraag van 580 hectare. Daarnaast zou 290 hectare voor distributie en empty depots nodig zijn. Een illustratie dat de komst van nieuwe terminalcapaciteit veel afgeleide investeringen vraagt, zoals de noodzaak van legecontaineropslag. Maar: hoe moeten al die containers over de A15? En: gelden bij de uitbreidingen ook de traditionele ‘modal split-doelstellingen’ van maximaal 35% wegvervoer? Lijkt me wel!

De CPB-studie keek ook naar werkgelegenheid. Voor het 28 miljoen-scenario werden vanaf 2000 slechts 1500 extra banen verwacht in 2035 voor containers en distributie. In de Havenmonitor is de ‘Knooppuntfunctie’ onderscheiden: activiteiten gerelateerd aan op- en overslag en aan- en afvoer van goederen. De directe werkgelegenheid in de Knooppuntfunctie in Rotterdam nam in 2002-2021 toe van 43 naar 58 duizend werknemers. Aannemende dat de helft van de Knooppuntfunctie samenhangt met de containersector, ging het om een toename van 21,5 naar 29 duizend banen: een toename van de behandeling van 304 naar 530 containers per werknemer per jaar. Uitgaande van een verdere productiviteitstoename naar 700 containers per werknemer, is door de huidige investeringsplannen mogelijk sprake van een verdere groei met zo’n 5 á 6 duizend werknemers richting 2035 – met daarnaast nog indirecte werkgelegenheid.

De haven loopt met deze groei duidelijk tegen zijn grenzen aan: niet in de laatste plaats door het nu reeds ernstige vacatureprobleem!

Bart Kuipers

Erasmus Centre for Urban, Ports and Transport Economics

Bart column.JPG
 
 


EXPLODED_ERASE_DETONATOR_1
 

Aanmelden

 
 
 


EXPLODED_ERASE_DETONATOR_2
 

Aanmelden

 
 
 


EXPLODED_ERASE_DETONATOR_3
 

Aanmelden

 
 
 


EXPLODED_ERASE_DETONATOR_4
 

Aanmelden

 

 

 
 


Online
EXPLODED_ERASE_DETONATOR_5
 

Lees verder

 
 
 

 

Lees verder

 
 
Terugblik
 

Lees verder

 
 
Dynamiek in het achterland
 

Lees verder

 
 
De goede doelen sneeuwen onder tijdens deze crisis
EXPLODED_ERASE_DETONATOR_1

Albert Straatman
Directeur RPPC
straatman@rppc.nl

 
RePORT
Overig
EXPLODED_ERASE_DETONATOR_1_1
thumbnail ECE
 
Video
Europese warenbeurs 2023

Dank aanwezige leden en Port of Rotterdam voor dit succes!

Europese Warenbeurs
Warschau, Polen
12 en 13 oktober

 
thumbnail europort
 
Video
The biggest maritime event of Europe!

🏗  Meet 11 Rotterdam companies joined at the Port of Rotterdam pavilion in hall 2, booth 4011
🤝 This year, we will be joining forces with Rotterdam Maritime Capital of Europe!
🗓 7-10 November 2023
🏢 Rotterdam Ahoy

 

EXPLODED_ERASE_DETONATOR_1