NB - HERO - Alphatron Sunrise

Alphatron Marine

Toekomst. Dat betekent het Japanse MIRAI. Het zegt veel over de visie van Alphatron Marine waarin een sterke focus op de lange termijn centraal staat. In gesprek met managing director Jelmer Domela Nieuwenhuis komt die focus over als rust en koerszekerheid. Wat dit betekent in de dagelijkse praktijk, en waar het Alphatron Marine sinds de overname in 2015 door JRC heeft gebracht, bespreken we in dit interview.

 

Voordat we Alphatron Marine wat beter leren kennen: wie is Jelmer Domela? 

Ik ben opgegroeid met navigatie- en communicatietechnologie voor de pleziervaart. Mijn vader had een eigen bedrijf en ik heb altijd meegewerkt in de onderneming. We zaten samen aan de werkbank of aan boord van schepen om de apparatuur te installeren. Qua scholing heb ik eerst de LTS gedaan, daarna de MTS en vervolgens de HTS. De lange route, maar daardoor leer je het vak ook echt kennen. Het is fijn om die ervaring te hebben, omdat je dan goed met alle mensen kunt communiceren en de problematiek op de werkvloer beter begrijpt. Wat daar gebeurt, kun je vervolgens vertalen naar beleid en strategie.” 

 

Alphatron is een bekende naam hier in de Rotterdamse haven, maar misschien toch even een schets van wie jullie zijn en wat jullie doen… 

In 1989 werd Alphatron Observation & Communication opgericht door Luuk Vroombout en Dick Slingerland. Sinds 1991 werken we nauw samen met JRC (Japan Radio Company), en in 2017 werden we volledig onderdeel van de Japanse familie. Inmiddels heeft Alphatron eigen vestigingen in onder meer Singapore, de VS, Polen, Duitsland, Noorwegen, België, Frankrijk, Spanje en Griekenland, en een dealernetwerk van zo’n vijftig actieve partners wereldwijd. Daarmee bedienen we werven en scheepseigenaren met volledige systeemintegratie. 

Ondanks dat we tot een Japans moederbedrijf behoren, krijgen we veel vrijheid om onze eigen koers te varen. Het gebruik van andere producten en merken buiten het JRC-portfolio bepaalt juist onze toegevoegde waarde. We zijn daarmee echt een multi-brand system integrator.” 

 

En die systemen die jullie leveren, mag ik die zien als de cockpit van een schip?  

Ja, dat zou je zeker zo kunnen zien. De geïntegreerde brug is eigenlijk het hart van het schip. Dan hebben we het over navigatie en communicatie (radar, ECDIS, AIS), maar ook over aanverwante zaken zoals nautische verlichting, camera’s, interne communicatie en zelfs entertainment. Het gaat over alles wat direct met het varen en de crew te maken heeft.

We bouwen bruggen op maat, afgestemd op het type schip en de klantwens. Daarbij kijken we niet alleen naar het product, maar naar het hele systeem aan boord, hoe alles samenwerkt en betrouwbaar blijft functioneren, ook onder zware omstandigheden. 

De toepassing van deze systemen is sterk gereguleerd, en dáár ligt onze kracht. Er zijn veel instanties die regels opstellen. De communicatie aan boord is gebonden aan internationale normen, zoals het Global Maritime Distress and Safety System (GMDSS). Je moet aan al die eisen voldoen voordat je apparatuur mag leveren aan een professioneel vrachtschip. Apparatuur moet een goedgekeurd certificaat hebben; anders mag het niet worden gebruikt aan boord. De regelgeving is streng, maar dat is juist goed. Het zorgt ervoor dat de apparatuur betrouwbaar is. Betrouwbaarheid is in deze sector alles.” 

 

Is betrouwbaarheid ook waar MIRAI over gaat? 

Absoluut. Wat wij belangrijk vinden, is dat we een stabiele partner zijn. We bepalen onze koers niet op één of twee jaar, maar kijken tien jaar vooruit. De apparatuur die wij leveren is cruciaal voor de veiligheid. Als een systeem niet werkt, mag een schip officieel de haven niet uit. Daarom zorgen wij dat inspecties en reparaties altijd op tijd worden uitgevoerd. 

MIRAI is – net zoals RADAR overigens – een acroniem. Het staat voor onze kernwaarden. De M staat voor Maritime ownership. Dit is een programma waarbij we nieuwe collega’s die niet uit de scheepvaart komen, meenemen het water op om te ervaren hoe onze wereld werkt. We gebruiken daarvoor de historische zeeslepers van Maassluis; de Elbe en de Steenbank, die onderdeel zijn van een stichting waarvan wij partner zijn. Zo bouwen we kennis, trots en verbondenheid op met de sector. 

MIRAI zegt eigenlijk alles over hoe we naar de toekomst kijken: innovatie, samenwerking en verantwoordelijkheid nemen voor de maritieme wereld waarin we werken. 

Een ander aspect daarvan is de feedback van onze partners, maar ook van onze klanten en eindgebruikers. Als we een nieuwbouwschip opleveren, doen we altijd een proefvaart. Van daaruit krijgen we terug wat goed is en wat beter kan. Die informatie gebruiken we vervolgens bij de ontwikkeling van nieuwe producten. Zo ontstaat een directe feedbackloop tussen de markt en de fabriek in Japan.” 

 

Dat lijkt me een sterke wisselwerking. Leidt dit ook tot nieuwe producten of innovaties? 

Daarvoor wil ik de RPPC-leden graag uitnodigen op onze stand tijdens de Europort. Daar presenteren we onze nieuwe Multi-Function Display (MFD) voor de Ocean Explorer 3. Deze nieuwe generatie geïntegreerde brug, die we samen met JRC hebben ontwikkeld, is het resultaat van drie jaar intensieve samenwerking. Het is een display waarin radar, kaart en ECDIS volledig zijn geïntegreerd. 

De Ocean Explorer 3 laat precies zien hoe klantfeedback, Japans vakmanschap en Nederlandse innovatie elkaar versterken en samenkomen in één product. Wij brengen de gebruikerservaringen uit de markt in, en zij vertalen die naar technische vernieuwing.” 

 

Dank voor de uitnodiging. Jullie zijn ook al goed geïntegreerd in de RPPC-community, met een netwerkborrel op 8 oktober bij jullie op kantoor. Wat verwacht je tot slot van het lidmaatschap bij RPPC? 

Ons uitgangspunt is dat we voortdurend zoeken naar sociaal contact met de omgeving. We hebben een groot hart voor de maritieme wereld, de industrie en alles wat daarbij komt kijken. We zijn een trouwe supporter van initiatieven zoals de Wereldhavendagen en ondersteunen graag alles wat de maritieme sector in Nederland versterkt. 

Ik denk dat we als sector vooral moeten samenwerken. We moeten samen zorgen voor een sterk maritiem cluster in Nederland. Met elkaar zijn we sterk. Alleen door gezamenlijk op te trekken kunnen we de positie van de maritieme maak- en kennisindustrie behouden.” 

NB - THUMBNAIL - Alphatron Sunrise